Politieke babbel met Luk Lemmens

Op 25 september 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Uw N-VA afdeling hield vandaag voor de vierde keer een politieke babbel. Ditmaal stond geen Vlaams of federaal thema op de agenda, maar wel een politiek thema vanuit provinciaal oogpunt. Als eerste gedeputeerde van de provincie Antwerpen schotelde Luk Lemmens ons dan ook een glashelder en boeiend verhaal voor over de rol van de provincies. De ambitie die hij daarbij vooropstelt is het garanderen en maximaliseren van efficiëntie.

Voor welke uitdagingen staat onze gemeente Schilde – ’s-Gravenwezel wanneer de rol van de provincies wordt afgebouwd?  De provincie zal vanaf 1 januari 2018 de persoonsgebonden bevoegdheden zoals jeugd, sport, cultuur en welzijn overdragen aan de Vlaamse of lokale overheid. Schilde – ’s-Gravenwezel zal dus een groot deel van deze bevoegdheden tot haar takenpakket nemen.

Het provinciaal bestuursniveau is bij velen een onbekende. Luk licht met een aantal concrete voorbeelden toe over welke taken de provincie zich buigt. Een voorbeeld zijn de fietsostrades. Dit initiatief kent tal van voordelen: de fileproblematiek wordt verlicht, het milieu wordt gespaard door elke auto die thuis blijft staan en de burger wordt sportiever en dus gezonder.

De hamvraag bleef evenwel: en wat met de tram? Hij zal er niet komen, stelde Luk het publiek gerust. En met een knipoog voegde hij eraan toe: “Daar zit het dorp van de Galliërs voor iets tussen.”