• Header N-VA Schilde
N-VA Schilde-’s-Gravenwezel

‘We pakken aan wat vorig bestuur liet liggen’

Op 23 januari 2014

De Schildenaren beklagen zich hun woonplaats niet. Ze geven Schilde zelfs een 8,5 op tien. Alleen in Brasschaat en Schoten zijn ze chauvinistischer. De beoordelingen van bestuur en burgemeester zijn niet zo euforisch, maar Dirk Bauwens en zijn ploeg van N-VA en CD&V scoren met respectievelijk een 6,5 en 6,9 toch behoorlijk beter dan de ploeg van de vorige burgemeester Yolande Avontroodt.

Dirk Bauwens haalt enkele factoren aan die volgens hem een rol spelen bij de positieve perceptie. ‘We stellen ons als bestuur heel open op door spreekuren. We maken bovendien komaf met het vage en volgens sommige willekeurige beleid inzake ruimtelijke ordening. We stellen orde op zaken. Projectontwikkelaars konden vroeger vrij hun gang gaan en er werd al eens een loopje genomen met de bouwregels. Met een ruimtelijk plan voor de dorpskernen vermijden we dat eengezinswoningen worden afgebroken voor nog meer appartementen.’

Uit de bevraging blijkt ook dat de Schildenaren meer infrastructuur willen voor sport en cultuur. Dat verbaast Bauwens niet. ‘We spelen daar op in met meer investeringen dan vroeger. Voor dit jaar nog is de bouw van het gemeenschapscentrum, dat komt in de plaats van het te kleine en verouderde dienstencentrum. De plannen worden momenteel nog wat bijgestuurd, maar dit wordt zeker een aanwinst voor de verenigingen en cultuurliefhebbers. Ook een nieuwe sporthal staat op ons lijstje, maar daarvoor zoeken we nog de meest geschikte locatie.’

Dienstencentrum

Vliegende kiezers