HLN - Bestuursakkoord in Schilde is klaar

Op 28 mei 2013

De speerpunten van het programma zijn ruimtelijke ordening en een budget in evenwicht. Er komt onder meer een nieuw plan voor de dorpskern, waarin sociale en betaalbare woningen een plaats krijgen. "Jonge mensen gaan uit Schilde weg en komen dan heel wat jaren later terug", zeggen burgemeester Bauwens (N-VA) en schepenen Steven Dietvorst (CD&V) en Peter Mendonck (N-VA). "Dat moeten we tegengaan. Dat doen we onder andere door een premie uit te reiken van maximaal 10.000 euro aan jonge mensen voor renovatiewerken." Open VLD spreekt echter van een sinterklaaspremie die geen effect zal hebben. Dat het gemeenschapscentrum, dat in de vorige legislatuur goedgekeurd werd, nu hertekend wordt, is voor Open VLD een bittere pil. De opgebouwde spaarpot zal gebruikt worden om een aantal grote projecten te realiseren. "De B-punten op de prioriteitenlijst worden geraamd op 8 miljoen euro, maar zijn niet begroot, dat is kiezersbedrog", aldus Olivier Verhulst (Open VLD). (NBA)