Wandelnetwerk Kempense Hoven gidst u langs natuur en erfgoed

Op 15 september 2011

Het netwerk Kempense Hoven strekt zich uit over de gemeenten Brecht, Schilde, Schoten, Ranst, Zandhoven, Vosselaar, Rijkevorsel, Beerse, Lille, Malle en Zoersel. De gemeentebesturen en de toeristische diensten werkten daarvoor samen met TPA, Regionaal Landschap de Voorkempen, Natuurpunt, Natuur en Bos en Kempens Landschap. "De Vlaamse overheid is, samen met Europa, sponsor en kende voor de realisatie van dit netwerk 44.600 euro toe", deelt kabinetschef Marc Andries van Vlaams minister van Toerisme Geert Bourgeois (N-VA) mee.

Bossen en kastelen

De naam Kempense Hoven verwijst naar het typische karakter van de regio met zijn uitgestrekte bossen en kasteeldomeinen. "Deze streek is heel bijzonder", vertelt gedeputeerde voor Toerisme Inga Verhaert (sp.a). "Onbetwistbare blikvangers zijn de 'hoven van playsantië': imposante kastelen van de lokale adel of buitenverblijven van de Antwerpse burgerij. Denken we maar aan het Kasteel de Renesse in Oostmalle, het Zoerselhof in Zoersel, het Vrieselhof in Oelegem, het Groots Kasteel van 's-Gravenwezel..." Het netwerk staat garant voor 480 kilometer wandelplezier.

Het goede weer nodigde gisteren uit om een stukje van het netwerk, met name het gedeelte tussen de trappistenabdij in Westmalle en het administratief centrum Bethaniënhuis in Sint-Antonius-Zoersel, in te wandelen. "Dit is echt een héél mooi parcours. Je ontdekt daarbij ook het domein van het psychiatrisch centrum", vertelt voorzitter Jef Belmans van Toerisme Malle.

Patrick Debaere, voorzitter van Toerisme Zoersel, is blij dat het nieuwe netwerk er is. "We hebben er jaren voor geijverd, want we beschikken over heel gevarieerde landschappen. Toerisme Vlaanderen was daarvan eerst niet overtuigd, maar na onderzoek moesten ze hun ongelijk toegeven."

De wandelkaart Kempense Hoven kost 8 euro en is verkrijgbaar bij de toeristische diensten van de betrokken gemeenten.

Toerisme Zoersel en Regionaal Landschap de Voorkempen stellen op zondag 18 september Kempense Hoven voor aan het grote publiek. Tijdens dat openingsmoment kunt u vanaf 12u verschillende wandeltrajecten uitproberen. U vertrekt telkens aan het Kasteel van Halle. Een pendeldienst brengt u naar een van de 'hoven van playsantiën' en van daaruit wandelt u via de knooppunten terug naar de startplaats. In het Hallehof is er vanaf 14u een infomarkt over het landschap en de toeristische mogelijkheden die de streek te bieden heeft. U kunt ook wandelen in het domein en in het Koetshuis kunt u terecht voor hapjes en drankjes. JVS

Kasteel van Halle, Kasteeldreef 55, Zoersel. 03 298 00 00