Kathleen Krekels zet schouders onder behoud erfgoed Schildehof

Op 21 mei 2015, over deze onderwerpen: Toerisme en cultuur

Het Schildehof bevat een aantal interessante cultuurhistorische overblijfselen die de voorbije decennia onder de woeker van onkruid naar de achtergrond zijn verdwenen. Schepen van cultuur Kathleen Krekels wil met concrete beheerswerken verdere schade vermijden.

Het park is een gewezen verdedigingsschrans dat vermoedelijk aan het begin van de 12de eeuw ontstaan is.  Vervolgens deed het dienst als eigendom van verschillende voorname heren. In de 16de eeuw startte de bouw van een kasteel dat in de loop van de geschiedenis verschillende keren van uitzicht veranderde. In de 19de eeuw nam de tot de verbeelding sprekende burgemeester van Schilde Henri Van de Werve zijn intrek in het kasteel, dat werd uitgebreid met hoektorens en dakversieringen. In het domein zijn er ook nog restanten van bruggen, domeinporten, de tempel van Venus en het badhuis ‘Bobine-les-bains’ te vinden.

De voorbije jaren legde het gemeentebestuur sterk de nadruk op het beheer van het park. Kathleen Krekels wil ook haar schouders onder de opwaardering en bescherming van het patrimonium van het Schildehof zetten. De eerste fase van de herstellingswerken aan het badhuis is achter de rug.

Klik hier voor het artikel in de Gazet van Antwerpen.