Leen Scholiers (N-VA) verlaat gemeenteraad van Schilde: “Ik verhuis naar Wijnegem”

Op 23 augustus 2023, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

De gemeenteraad van Schilde heeft afgelopen dinsdag afscheid genomen van Leen Scholiers (N-VA). De 70-jarige politica was zes jaar lang voorzitter van het OCMW. Sinds deze legislatuur zetelde ze in de gemeenteraad.

Al 23 jaar is Scholiers politiek actief. Zes jaar lang maakte ze deel uit van de Volksunie/Idee. Toen die uit elkaar viel, koos ze voor N-VA. Die partij bestond in Schilde oorspronkelijk in de vorm van regionale afdeling Voorkempen met onder meer Zoersel en Malle. Zo stond Scholiers nog mee aan de wieg van N-VA Schilde ‘s-Gravenwezel, die zich in 2011 afsplitste. Bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2012 behaalde N-VA in Schilde 32,2 procent van de stemmen. Het werd de grootste partij van Schilde, want ze behaalde 1,9 procent meer stemmen dan Open Vld.

Tijdens de legislatuur 2013-2018 was ze voorzitter van het OCMW. “Van bij de start van N-VA Schilde ‘s-Gravenwezel viel het mij op hoe sociaal bewogen u was. Met sociale zaken was u intensief bezig. Toen we in 2012 een OCMW-voorzitter moesten voorstellen, kozen we uiteraard voor u. Die functie heeft u met hart en ziel vervuld”, aldus Hendrik Bellens, fractieleider van N-VA Schilde ‘s-Gravenwezel.

Vanaf de huidige legislatuur zetelde Scholiers in de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn. Ze was ook lid van het bijzonder comité voor sociale dienst. Dinsdagavond beleefde ze haar laatste gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn. “Ik verhuis binnenkort officieel naar Wijnegem. Daar is de oude Molenhoeve, waar vroeger de Antwerp Rowing Club haar lokaal had, omgebouwd tot cohousingproject Kadans. Daartoe behoren ook enkele nieuwbouwwoningen. In eentje daarvan nemen mijn man en ik intrek”, vertelt Scholiers. “Ik merkte toch dat het stilaan tijd werd om afscheid te nemen van de gemeenteraad. Er worden zaken besproken zoals de invulling van de Witte Kerk op Schilde-Bergen en de toekomst van het Lodewijk De Vochtplein. Het is niet meer aan mij om daarover te beslissen.”

Het afscheid ging gepaard met mooie woorden van haar collega’s. “U was steeds kritisch voor beslissingen die impact konden hebben op sociale doelgroepen zoals senioren. Als er een besluit werd genomen in de gemeenteraad en u ging akkoord, dan was ik als fractieleider gerustgesteld dat de sociale kant van de zaak zeker in orde was. U volgde dat zeer grondig”, zei Bellens nog. “Op uw initiatief zijn heel wat zaken verwezenlijkt. Vooral uw sociaal engagement hebben we hier erg gewaardeerd”, aldus gemeenteraadsvoorzitter Yolande Avontroodt (Open Vld). Ook Marleen Struyf (CD&V) bedankte Scholiers uitdrukkelijk.

Uit de handen van burgemeester Dirk Bauwens (N-VA) ontving Scholiers namens haar partij een boeket bloemen. “Er zijn deze legislatuur al heel wat zaken uitgevoerd. En er zullen er ongetwijfeld nog heel wat uitgevoerd worden. Ik verlaat Schilde met een gerust hart”, besloot ze.

Leen Scholiers zal opgevolgd worden door Franky Cools.