Oude jongensschool afgeschermd met hekken na vandalisme en illegale feestjes

Op 18 januari 2022, over deze onderwerpen: Openbare werken

De oude jongensschool Sint-Wijbrecht langs de Schoolstraat in Schilde is zopas afgesloten met hekken. De buurtbewoners vreesden dat de eigenaar zonder vergunning zou starten aan de werken voor gloednieuwe assistentiewoningen en een brandweerkazerne. Al blijkt het om een beveiligingsmaatregel te gaan.

Enkele jaren geleden werd niet de gemeente, maar projectontwikkelaar DCA eigenaar van de site. Het bouwbedrijf uit Beerse wil de oude schoolgebouwen platleggen voor een brandweerkazerne en assistentiewoningen. Al weigerde het schepencollege midden 2021 de vergunning voor deze plannen. Toen de buurtbewoners hekwerk zagen staan, gingen echter alle alarmbellen af. N-VA-gemeenteraadslid Stefan Van den Heuvel bracht de gemeenteraad maandag op de hoogte van de bezorgdheid. “Ik kan de omwonenden onmiddellijk geruststellen, want de hekken dienen louter om de site af te sluiten voor vandalen. De ramen werden bijvoorbeeld ingegooid. Er werden ook feestjes georganiseerd, wat niet hoort”, zegt burgemeester Dirk Bauwens (N-VA). “Zo wordt de verdere vernieling van het patrimonium vermeden in afwachting van een nieuwe aanvraag die mogelijk nog ingediend zal worden.”