Pamperpremie is initiatief van N-VA

Op 22 juni 2016, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid

Sinds begin dit jaar betaalt elk gezin belasting op afval op basis van gewicht. Om tegemoet te komen aan gezinnen met jonge kinderen, die door het bijkomend afvalgewicht aan babyluiers hun huisvuilfactuur zagen oplopen, krijgen ze voortaan een premie van 75 euro per kind tot drie jaar oud. In tegenstelling tot wat Het Laatste Nieuws liet uitschijnen, was dit een initiatief van N-VA raadsleden Gerald Van Acker en Frederik Goemaere.

Met ingang van 1 januari 2016 werd door de gemeenteraad van juni 2015 de vernieuwde huisvuilophaling vastgelegd. Onder het motto ‘de vervuiler betaalt’, bekostigt nu elk gezin wat het aan afval produceert op basis van het gewicht. Van Acker en Goemaere, zelf jonge vaders, stelden al snel vast dat het gewicht van luiers serieus doorwoog op hun huisvuilfactuur. “Ik ben de inhoud van onze container systematisch gaan analyseren,” zegt gemeenteraadslid Van Acker. “De pampers van mijn zoontje Mathis zijn verantwoordelijk voor zo’n drie kilo per dag extra gewicht.” Daarom trok hij samen met zijn collega-OCMW-raadslid Frederik Goemaere aan de alarmbel.

Beide vaders zijn tevreden met de nieuwe regeling. Zo’n 400 jonge gezinnen in Schilde krijgen daarmee een duwtje in de rug. “Tijdens de eerste drie levensjaren van het kind, krijgen de ouders een afvalpremie van 75 euro per kind. Deze pamperpremie wordt automatisch gestort,” informeert Van Acker.

Bron: Het Nieuwsblad, 22 juni 2016, p. 6.