Plechtig van Schilde naar ’s-Gravenwezel

Op 24 april 2016, over deze onderwerpen: Toerisme en cultuur

Op zondag 24 april werd naar aanleiding van Erfgoeddag het Christusbeeld aan de gerestaureerde oude kerkmuur op het Lodewijck de Vochtplein te ‘s-Gravenwezel ingehuldigd. De inwijding gebeurde plechtig met een processie die vertrok vanuit het missiehuis van de Paters van Scheut te Schilde naar hartje ’s-Gravenwezel.

Het beeld werd in 2009 verwijderd voor restauratie en lag al enige tijd klaar in Het Bieshof te Schilde. De restauratiewerken van de oude kerkmuur op het Lodewijck de Vochtplein te ’s-Gravenwezel namen iets langer in beslag omdat ook de binnenmuur aan herstelling toe was. Met de processie werd het beeld symbolisch overgebracht door een 200tal figuranten en heel wat geïnteresseerden die de route van 2,5 kilometer – al dan niet achter de vlag van hun vereniging – meeliepen.

Wie na de processie nog even tijd over had, kon de tentoonstelling rond het thema rituelen bezichtigen in de Sint-Catharinakerk.

Schepen van cultuur Kathleen Krekels blikt terug op een geslaagde invulling van de Erfgoeddag en bedankt haar cultuurmedewerkers Nathalie en Erik, Bloemsierkunst Schilde voor hun prachtige bloemstukken, de Vrouwenbeweging ’s-Gravenwezel met in het bijzonder bestuurslid Nadine Van der Putten die één van de drijvende krachten was, de Kerkraad, de parochiepriesters, de eerste communicanten en vormelingen, de Landelijke Gilde, de Heemkundige Kringen Scilla en De Drie Rozen, Kunst Adelt, K.V.L.V. Schilde , Mieke Stout, de Scouts van ’s-Gravenwezel, Davidsfonds, OKRA, de Ruitersvereniging, de Vendeliers uit Lille en de Jachthoornblazers Fugamus voor hun engagement en Videoclub Cycloop voor het filmen van het hele gebeuren.