Raadslid Tara Godts (N-VA) pleit voor meer info over Japanse duizendknoop: “Erg moeilijk te bestrijden en niet onschuldig”

Op 16 mei 2023

Gemeenteraadslid Tara Godts (N-VA) roept het gemeentebestuur van Schilde op om meer informatie te verschaffen over de Japanse duizendknoop. De woekerplant is volgens het raadslid immers niet gewoon onkruid, maar kan ook schade toebrengen aan gebouwen, leidingen en wegen.

De duizendknoop is een grote plant met rode vlekjes op de stengels en kan tot drie meter hoog worden. “Het grootste probleem zijn echter de wortels”, zegt Tara Godts. “Deze kunnen zeer diepgaan en zijn ook ontzettend stevig. Daardoor kunnen ze zelfs schade toebrengen aan beton en asfalt. Verschillende steden en gemeenten proberen daarom van de duizendknoop af te geraken. Het is ontzettend belangrijk dat onze inwoners zich bewust zijn van dit probleem en goed opletten wanneer de plant in hun eigen tuin verschijnt”.

Eetbaar

Op verschillende plaatsen is al gebleken dat het bestrijden van de plant geen evidentie is. “Wat je zeker niet mag doen is de plant snoeien en de resten ergens gooien. De plant zal dan op de snoeiplaats groeien en op de plek waar je de plant hebt gegooid”, zegt Godts. “Door constant de nieuwe scheuten van de plant te knippen, wordt de plant uitgeput. Die scheuten doe je best niet in de compost, maar in het restafval. Het is een beetje bijzonder, maar eigenlijk is de plant ook eetbaar. Het smaakt naar rabarber. Zelf doe ik het ontzettend graag in duizendknoop appeltaart. Voor dat receptje mogen mensen met een duizendknoop mij altijd sturen”, lacht het raadslid.