Schilde – ’s-Gravenwezel rijdt goedkoper en groener!

Op 20 januari 2018, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, Mobiliteit, Openbare werken

De gemeente Schilde nam gisteren haar eerste drie dienst drie voertuigen in gebruik die op aardgas (CNG) rijden. “En nog dit voorjaar bouwen we op Rozenhoek eindelijk ook een voertuigenloods”, kondigt schepen van Openbare Werken Peter Mendonck (N-VA) aan.

Het hele team van de Dienst der Werken kwam bewonderend kijken naar de aanwinsten van het type Volkswagen Caddy, die Steven De Kesel van Garage Thuy in Wommelgem vrijdag kwam leveren. Meteen konden ze de baan op om her en der in Schilde bijstand te gaan verlenen voor het herstellen van de schade na de zware storm eerder deze week.

“De gemeente investeerde per wagen zo'n 25.000 euro”, zegt Peter Mendonck. “Dat is iets meer dan indien we gekozen zouden hebben voor bestelwagens die op benzine of diesel rijden. Maar we willen met dit bestuur volop de kaart trekken van duurzaamheid en  milieuvriendelijkheid. Bovendien ligt de prijs voor het verbruik merkelijk lager.”

De meerkost van de voertuigen zal al na anderhalf jaar gerecupereerd zijn, heeft Mendonck berekend. Maar ze zullen wel steeds naar Schoten of Wommelgem moeten rijden om te tanken. In Schilde is er nog geen tankstation dat ook CNG verdeelt. “Maar dat gaan we oplossen door op de site van Rozenhoek onze eigen bevoorradingsinstallatie te bouwen”, kondigt Mendonck aan.

De wagen moeten, net als de zowat twintig andere stuks rollend materieel, voorlopig buiten staan. “Ook daarvoor is en oplossing in zicht”, aldus de schepen. “De gemeente zal binnenkort een aannemer aanstellen om naast de burelen van onze dienst werken op Rozenhoek een degelijke loods neer te zetten. Dat zal de gebruiksduur van de wagens verlengen. Er wordt ook een klein atelier aan gekoppeld voor de arbeiders. Het is de bedoeling dat deze investering van 1,3 miljoen euro nog voor het einde van dit jaar gerealiseerd zal zijn.”

Bron: Gazet van Antwerpen, zaterdag 20 en zondag 21 januari 2018, p. 38.