Theo Francken te gast bij N-VA Schilde

Op 27 oktober 2015, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

In een volle zaal mocht partijgenoot en federaal staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken op 27 oktober een uiteenzetting geven over zijn beleid.

Verschillende thema’s kwamen aan bod. Francken had het onder meer over ‘de mars’ op Europa, Schengen, de kritische maar beheersbare situatie in ons land en het terugkeerbeleid. Om de omvang van de asielcrisis aan te tonen,  gebruikte de staatssecretaris ook cijfermateriaal. In 2014 ging het in Europa nog om 280 000 vluchtelingen. In september 2015 was dat aantal reeds toegenomen tot 710 981 vluchtelingen.

Francken hield een pleidooi voor een correct asielbeleid. De procedure moet vakkundig worden uitgevoerd en leugenaars worden afgewezen. Voor Francken is het belangrijk dat mensen in nood op een goede manier worden opgevangen en geïntegreerd worden in de samenleving. Tegelijk moeten er ook maatregelen getroffen worden om de integratie te blijven dragen.

De asielkwestie leeft sterk in Schilde. Zo bleek ook uit de talrijke vragen die het publiek nadien tussen pot en pint kon stellen.