Vlaanderen feest!

Op 11 juli 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking

Op 11 juli viert heel Vlaanderen feest. En terecht. Maar we mogen niet vergeten dat het om veel meer gaat. Het is ook een dag om stil te staan bij wie we zijn en waar we vandaan komen. 714 jaar geleden bevrijdde een Vlaams leger zich uit de klauwen van een Franse koning. Die dag staat symbool voor de Vlaamse ontvoogding en emancipatiestrijd, een strijd die zich doorzet tot op de dag van vandaag. Want samen bouwen we aan een zelfstandiger en beter Vlaanderen.

Heel de week die voorafging aan 11 juli stond in het teken van de Vlaamse nationale feestdag. Op dinsdag 5 juli gaf Kamerlid Hendrik Vuye meer uitleg over welke weg Vlaanderen nog moet afleggen om meer Vlaanderen te worden. Tijdens het weekend werden feestvierders gevraagd om gekleed te komen in de stijl van de belle époque, de tijd van Hendrik Conscience. Burgervader Dirk Bauwens en schepen van Cultuur Kathleen Krekels gaven alvast het goede voorbeeld.

Bron: Gazet van Antwerpen, 9 juli 2016.