Zwerfvuilrapers vullen twintig vuilzakken op Wereldopruimdag in Schilde

Op 25 september 2023, over deze onderwerpen: 10. Milieu en energie

Naar aanleiding van World Cleanup Day ging een groep van ongeveer vijftien vrijwilligers zaterdag zwerfvuil ruimen in Schilde. Een twintigtal vuilniszakken raakten gevuld. Bijna de helft van het rondslingerend afval waren sigarettenpeuken.

Net als de voorbije jaren werd de opruimactie op poten gezet door gemeenteraadsleden Micheline Duysens (N-VA) en Hans Hanssen (dorp24). Daarvoor sloeg het duo opnieuw de handen in elkaar met de gemeente Schilde en het Vlaams initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort ‘Mooimakers’. Een vijftiental vrijwilligers, waaronder gemeenteraadslid Valerie Van Genechten (Open Vld), verzamelde aan het heemhuis van heemkundige kring Scilla. Met grijpers en vuilnizakken trok het gezelschap op pad. Een twintigtal zakken werd gevuld.

Door mazen van het net

Bijna de helft van het verzameld afval waren sigarettenpeuken. “Qua gewicht spreken we uiteraard over minder dan de helft, maar zelfs dan blijft de impact erg groot. Dit type klein zwerfvuil glipt vaak door de mazen van het net. Het duurt vijftien jaar eer een weggegooide sigaret afgebroken is. Zelfs dan is die nog schadelijk. Daarom pleit ik ervoor dat de gemeente een intensieve sensibiliseringscampagne tegen sigarettenpeuken in het bijzonder en zwerfvuil in het algemeen houdt”, aldus Hanssen.