Beste dorpsgenoot

Zes jaar geleden werden wij door u verkozen om mee het beleid te voeren in onze prachtige gemeente Schilde – ’s-Gravenwezel. We waren nieuw in het vak maar zeer gedreven om het goed te doen, zo niet beter dan diegenen die ons voorgingen. Veel kwam op ons af en niet alles ging zoals gedacht of gewenst. We leerden met vallen en opstaan. We geloofden in de kracht van verandering en vandaag tonen we u dat de verandering werkt.

Nu staan we voor u, sterker dan ooit, met nog meer gedrevenheid, enthousiasme en engagement om wat we de voorbije legislatuur realiseerden en in gang zetten, verder te kunnen ontplooien.

We realiseerden veel van wat we u 6 jaar geleden beloofden:

• Het behoud van het groene en landelijke karakter door het handhaven van de verkavelingsstop, het behoud en in ere herstellen van buurt- en wandelwegen, het uitwerken van een nieuw en bewuster afvalbeleid. Er komt geen tram over de Turnhoutsebaan met de daarbij horende oprukkende verstedelijking.
  • Meer veiligheid door het installeren van camera’s voor trajectcontrole en nummerplaatherkenning, het efficiënter inzetten van wijkagenten en gegarandeerde aanwezigheid van de patrouille- en interventiediensten op ons grondgebied.
  • Vernieuwing van wegen, fietspaden, voetpaden, en oversteekplaatsen. Het uitbreiden van ons rioleringsnetwerk.
  • Meer inspraak door en respect voor advies- en beheerraden, het organiseren van platformen voor inspraak, het installeren van een inwonerspanel en een jeugdgemeenteraad. Iedere inwoner kan al onze initiatieven en realisaties opvolgen via de website “Schilde Schittert”. We creëerden een meer open communicatie dankzij  onze aanwezigheid op sociale media en door het constant monitoren van alle gemeentelijke communicatie.
  • Met onze partij organiseerden we regelmatig politieke babbels met nationale en lokale bestuurders. Hiermee wilden we de politiek van de verschillende niveaus dichter bij u brengen.
  • Om het sociale weefsel van onze gemeente te versterken, zetten we in op deelname van alle doelgroepen (kinderen, jeugd, adolescenten, jonge en oudere gezinnen, senioren, mindervaliden, mensen in armoede). Dit deden we door een vrijetijdspas aan te bieden, het sport- en vakantieaanbod uit te breiden en de voor- en naschoolse kinderopvang te verbeteren, door de vernieuwing van vele speelpleintjes, het verbeteren van de buitensportinfrastructuur van de rugbyvereniging waardoor ze in ’s-Gravenwezel konden blijven, het versterken en ondersteunen van onze verenigingen via het evenementenloket, het verhogen van het culturele aanbod, het realiseren van een prachtig nieuwe gemeenschapscentrum Werf 44 waar iedereen die wil verenigen kan thuiskomen, de uitbreiding van de cafetaria aan het Molenerf en het financieren van de renovatie van de scoutslokalen van Schilde. De bouw van de Girolokalen van Schilde is in volle voorbereiding.
  • We zetten ook in op aangenaam wonen via de premie jonge gezinnen, de premie levenslang en aangepast wonen en we treden op tegen leegstand, verkrotting en onbewoonbaarheid. Verschillende projecten rond sociale huisvesting zoals Het Lindenpark en de toekomstige woningen in de tuin van de oude rijkswachtkazerne, staan in de steigers.
  • We ondersteunen onze ondernemers door het centrum te vrijwaren van grootschalige handelsbedrijven en de opmaak van kleinhandelsconvenanten maar ook door op te treden tegen leegstand, het verruimen van de premie voor jonge ondernemers, het her-activeren van controle in de blauwe zone.

Dit alles realiseerden we met een efficiënt en zuinig financieel gemeentebeleid dankzij de vernieuwing en hervorming van de dienstverlening.

Betekent dit dat we klaar zijn en alles gerealiseerd is wat we wilden? Absoluut niet. Er zijn nog vele projecten in uitvoering en er blijft nog een hele hoop werk te verzetten. Daarom vragen we om uw stem, zodat we kunnen afwerken wat we begonnen zijn en nieuwe initiatieven kunnen opstarten.