220.000 euro extra Vlaamse subsidies voor gemeentelijke kleuterschool De Wingerd

Op 28 augustus 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

De Wingerd in ‘s-Gravenwezel neemt een vliegende aanloop naar het nieuwe schooljaar. De gemeentelijke kleuterschool mag namelijk rekenen op een bijkomende subsidie van 219.915 euro van de Vlaamse overheid. Dat komt bovenop het eerdere bedrag van 325.000 euro. De sterke groei van het aantal kleuters op het wijkschooltje bewijst dat het de moeite was voor de gemeente om het voormalige Hertebos te redden.

Normaal gezien zou het vanaf 1 september 2021 einde verhaal zijn voor het wijkschooltje Hertebos langs de Hindelaan. Het katholiek onderwijs zou de kleuters onderbrengen in de modernere gebouwen van basisschool ‘Heilig Hart van Maria’ langs de Oudaen. De sluiting konden de ouders verenigd in comité ‘Hartebos’ nog een jaar uitstellen. De gemeente liet al snel horen dat ze zou bekijken of ze de terreinen van de kleuterschool, de buitenschoolse kinderopvang ‘t Wezelke en de lokale tafeltennisclub zou kunnen overnemen. Uiteindelijk sloot het lokaal bestuur een overeenkomst met de Zusters van het Heilig Hart van Maria voor de som van één miljoen euro. Het Hertebos nam op 1 september 2022 een doorstart als gemeentelijke kleuterschool De Wingerd, dezelfde naam als de gemeentelijke lagere school op het Lodewijk De Vochtplein. Tot grote vreugde van de ouders en wijkbewoners.

Dat was een hele som, vooral omdat de aankoop niet ingecalculeerd was in het meerjarenplan. Bovendien hebben de gemeente en de ouders vorige zomer nog volop geklust aan het schoolgebouw. Gelukkig kan het lokaal bestuur op financiële steun van de Vlaamse overheid rekenen. In totaal investeert Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) 544.915,41 in de schoolgebouwen. “Ik ben ontzettend blij met de extra steun voor de aankoop van deze site”, aldus onderwijsschepen Kathleen Krekels (N-VA).

Verdubbeling op jaar tijd

Volgens de cijfers van Krekels boomt de kleuterschool. “Er zijn nu al 82 kleuters aangemeld die in de loop van dit schooljaar onze kleuterklassen zullen inpalmen. Dat is een verdubbeling op één jaar tijd. Op 1 september starten we met 54 kleuters. Ook dat is een verhoging tegenover vorige schooljaren. Toen waren dat er altijd een veertigtal. De investeringen die gebeuren vanuit de gemeente en de Vlaamse overheid zijn dus welbesteed.”