Onderwijsminister brengt bezoekje aan allereerste zomerschool in Schilde

Op 18 augustus 2023, over deze onderwerpen: Onderwijs

De afgelopen twee weken hebben 36 kinderen uit de lagere school spelenderwijs op maat bijgeleerd op de zomerschool in Schilde. De allereerste editie kreeg op haar allerlaatste dag hoog bezoek over de vloer. Niemand minder dan Vlaams minister voor Onderwijs Ben Weyts (N-VA) kwam langs.

Voor het eerst organiseerde de gemeente Schilde een zomerschool voor de kinderen uit de lagere scholen op haar grondgebied. Daarvoor deed het een beroep op WoSpo vzw, die naast kinderkampen ook al drie jaar lang de zomerschool in Wommelgem inricht. Aan zomerschool ‘De Wingerd’ op de gelijknamige gemeenteschool aan het Lodewijk De Vochtplein in ‘s-Gravenwezel hebben 36 kinderen deelgenomen.

Boost voor zelfvertrouwen

De klassen van maximaal tien leerlingen werden begeleid door pedagogisch opgeleide leerkrachten en logopedisten. In de voormiddag werd er spelenderwijs gewerkt aan vakken waar de leerling moeite mee heeft. Denk maar aan breuken of spelling. De focus in de namiddag ligt op toegepast leren. Dat was in het tweede leerjaar bijvoorbeeld in de vorm van muziek, knutselen of elkaar helpen bij opdrachten. “We gaan hier op de zomerschool naar de essentie van lesgeven. Vertrekken doen we vanuit de algemene leerstof van het tweede leerjaar. Van ieder kind kennen we via hun scholen de leerproblematiek. Daaraan werken we dan op individueel niveau. Dat gaat hier veel makkelijker dan in een doorsnee klas van 26 kinderen. Omdat je meer tijd voor hen hebt en het hier rustiger is, merken we naar zelfvertrouwen toe een positieve impact van de zomerschool op de leerlingen”, klinkt het bij de leraressen van het tweede leerjaar, die negen leerlingen telde.

De kinderen zelf blikken tevreden terug op het leerrijk avontuur. “We vinden de zomerschool heel leuk. Zo leren we spelling, taal en rekenen. We hebben ook al waterspelletjes gedaan en gedanst. Het plezantst van al vonden we de uitstap naar Technopolis”, vertellen drie meisjes uit het tweede leerjaar.