Sociale correctie op afvalbeleid voor inwoners met medische noden

Op 15 juli 2016, over deze onderwerpen: Sociaal beleid en welzijn

De gemeente Schilde – ’s-Gravenwezel voert nu ook een sociale correctie uit op de afvalophaling bij personen bij wie de afvalfactuur stijgt onder druk van een medische of therapeutische noden. Dat besliste de OCMW-raad op donderdag 14 juli 2016.

Op 1 januari 2016 startte Schilde met diftar voor de inzameling van huisvuil. Diftar is de afkorting van geDIFferentieerd TARief, beter bekend onder het principe ‘de vervuiler betaalt’. Daardoor betaalt iedereen in functie van het soort en de hoeveelheid afval. Voor wie extra verzorging nodig heeft, kan die factuur snel oplopen.

In juni werd al bekendgemaakt dat gezinnen met jonge kinderen een financiële tegemoetkoming krijgen van 75 euro per kind, de zogenaamde pamperpremie. De gemeente stuurt haar afvalbeleid nu ook bij om financieel tegemoet te komen aan personen die omwille van medische redenen veel afval produceren. Het gaat dan bijvoorbeeld om personen die grote hoeveelheden verbanden en verzorgingsmateriaal nodig hebben, inwoners met een tijdelijke of chronische incontinentie, stomapatiënten enzovoort. “Zo houden we het Diftar-systeem sociaal,” zegt OCMW-voorzitter Leen Scholiers. De sociale correctie wordt jaarlijks toegekend op basis van een medisch attest en bedraagt 75 euro.