Tram 10 zal Schilde nooit bereiken

Op 18 oktober 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking, Algemeen Beleid, Mobiliteit

“De tram komt er niet,” stelde eerste gedeputeerde Luk Lemmens de inwoners van Schilde gerust die met hun bezorgdheden rond de tramverbinding op de politieke babbel van N-VA Schilde - 's-Gravenwezel kwamen, waar Luk te gast was.

De tramverbinding was een belangrijk issue in het verkiezingsprogramma waarmee de afdeling N-VA Schilde – ’s-Gravenwezel in 2012 naar de kiezer trok. In het masterplan mobiliteit van het Antwerpse provinciebestuur werd een scenario uitgetekend waarbij tram 10 (Melkmarkt – Wijnegem) zou worden doorgetrokken tussen Wijnegem en Schilde, met latere aansluiting tot in Malle. De N-VA toonde op ludieke wijze met een cartoon aan wat de gevolgen zouden zijn van een mogelijke tramverbinding.

Van bij het begin kantte de N-VA zich tegen dit scenario. In Schilde ligt de nadruk op groen. De inwoners van de gemeente werden in het bijzonder aangetrokken door het groene karakter met de mooie weide- en boslandschappen om zich er te vestigen. De N-VA vindt het dan ook haar plicht om de kaart van de inwoners te trekken en zich tegen de verstedelijking te kanten, die een tramverbinding met zich mee zou brengen. “De stad Antwerpen stopt samen met de tram in Wijnegem.” Deze eis werd ook opgenomen in het bestuursakkoord dat voor 2013-2019 werd gesloten.

Ook al is er geen sprake van een tram in Schilde, toch leeft de gedachte sterk bij de inwoners. Tijdens de vragenronde op de politieke afdeling van de N-VA afdeling in Schilde, drukten vele aanwezigen dan ook hun bezorgdheid uit. Maar die werd meteen gecounterd door Luk Lemmens. “Dat er geen sprake meer is van een tramverbinding tussen Wijnegem en Schilde, daar zit het ‘dorp van de Galliërs’ voor iets tussen,” gaf de gedeputeerde met een knipoog toe.