Zestien Vlaamse gemeenten laten samen 55 hectare aan gazon verwilderen

Op 30 augustus 2023, over deze onderwerpen: Activiteiten en afdelingswerking, Sociaal beleid en welzijn

De derde editie van #ByeByeGazon was een schot in de roos. Inwoners, verenigingen, scholen en lokale besturen van zestien Vlaamse gemeenten hebben in totaal 55 hectare aan gazon - goed voor 110 voetbalvelden - laten verwilderen. “Ongelofelijk!”, aldus bekend televisiemaker Dieter Coppens uit Zoersel, ambassadeur van de campagne.

Onder impuls van #ByeByeGrass engageerden de inwoners van Zoersel en de gemeente zich drie jaar geleden om het gras meer te laten groeien. Met twee of drie maaibeurten per jaar nemen bloemrijke grasvelden het over van strakke gazon. Meer bloemen komen de bijen ten goede. Die zorgen voor de bestuiving van fruitbloesems en groentegewassen. Dat bevordert bijvoorbeeld de landbouw.

De succesvolle campagne werd vorig jaar herhaald onder de noemer van #ByeByeGazon, waaronder BV Dieter Coppens opnieuw zijn schouders zette. Dit keer deed niet alleen Zoersel mee, want ook Malle, Brecht, Schilde, Ranst en Zandhoven hadden ingetekend. Bijna 100.000 vierkante meter gazon werd vaarwel gezegd.

Beter bestand tegen droogte

Deze keer vervoegden nog tien andere gemeentes in Vlaanderen #ByeByeGazon. En zo mocht maar liefst 555.000 vierkante meter gras verwilderen. Voor die knappe prestatie overhandigde iedere gemeente enkele deelnemers een cadeau. In Schilde bijvoorbeeld werden tien winnaars geloot. Zij ontvingen dinsdag een geschenkpakket met onder andere honing van een lokale imker en een bijenhotel. “We sporen alle inwoners aan om hun gazon of delen daarvan veel minder af te rijden”, vertelt Dirk Bauwens (N-VA), burgemeester van Schilde. “Langer gras is beter bestand tegen droogte. Hoe langer het gras, hoe langer de wortels worden. De kans op een ‘rosse’ grasmat is daardoor kleiner.”

Na #ByeByeGazon volgt binnenkort wederom #laatzeliggen. Met die campagne roept Dieter Coppens iedereen op om wat luier te zijn in de tuin tijdens het najaar. Iedereen kan zijn gazon best eind oktober nog een keertje maaien. Zo krijgen bloemetjes in het voorjaar meer kans om te groeien. “Ook herfstbladeren laat je best liggen. Of hark ze rondom de bomen, onder struiken of op de composthoop. Dat is de beste manier om de grond meer bestand te maken tegen droogte”, klinkt het nog.